VOICES - ongoing research

Sonata 3,14 (2018)

Athens Megaron Concert Hall

Breaking Art

Composer:

Nikos Galenianos

Tutors: Sofia Mavragani,

Thanos Polymeneas Liontiris

Performers: Xenia Khogiliaki, Nefeli Asteriou, Electronics: Stratos Bichakis

 

fotos: Margarita Nikitaki

Voices @ Public Learning Event, D.ID Dance Identity (2018)

performers: Alberto Cisello, Katharina Illnar, Eva Schaller, Emmy Steiner, Cindy Villemin

fotos: Max Biskup

VOICES / Sonic Texture (2018, 2019)

 

The interconnection of form and non-form, within this project, of movement and voice is highly stimulative as a performing tool, and also in regards to neurological perspectives on dance and movement, decision making: how does consciousness, awareness work in relation to movement?

 

How does sensation link movemement and awareness? What is an intelligent choice? I move therefore i feel, I feel therefore I move.

 

In dancing we contsantly make decisions, often very fast, instinctively, based on the knowledge of our body. How would the staging of such a process of kinesthetic decision-making look like, which parameters could we set?

 

 

The starting point for this choreographic work is human communication. The Research and Practice combine dance- and vocal improvisation as a tool to connect the two primordial forms of expression and as a base of building a common language among the performers.

 

The dancers experiment with the use of their voices through movement, rhythm, and dynamics. They create a counter-idea to the reality of digital hypercommunication by turning to their senses, their bodies.

 

In a kind of pre-linguistic state, the absence of "concrete" meaning reveals patterns and dynamics that work in the group. The voice is considered as an extension of the body and developed out of movement. Just as the body responds to the environment and stimuli, follows impulses, the channel to the voice is open, permeable. Commenting, affirming, marveling, building up and breaking down are part of a communication that takes place somewhere between physical expression and its vocal equivalent. Eventually, there is an increasing urge to say something; it is also about re - inventing a language.

This interconnection of form and non-form, movement and voice is highly stimulative as a performing tool, and also in regards to neurological perspectives on dance and movement, decision making: how does consciousness, awareness work in relation to movement?

 

This elemental connection of body and voice serves as a basis, a kind of sketch that can be colored with ups and downs of emotional states, associative dialogues among the performers.

Based on this common language, a way of being together, communicating, different situations develop: the dancers shift the use of voice to other realms such as singing, speaking, so that more recognnizable forms and meanings emerge to the surface. (Pop-)Songs, Arias, text fragments, appear and dissapear again -

The result is a cosmos, a social network that is reduced to the bodies, senses, voices, people present. In this miniature cosmos, the dancers relate to each other, they come into conflict with each other, configure themselves in duets, as a group or act as individuals and negotiate the very current issue of possibilties of togetherness and understanding.

The voices are also symbol for having a voice (in society) - A language, that is yet to be discovered and revealed.

 

deutsch

 

Ausgangspunkt für die choreografische Arbeit ist die Verbindung von Bewegung und vokaler Improvisation. Sie sind das Werkzeug, um eine gemeinsame Sprache unter den Darstellern zu entwickeln.

So entwerfen sie eine Gegenwelt zur Realität der digitalen Hyperkommunikation, indem sie sich ihren Sinnen, ihrem Körper zuwenden.

 

In einer Art vorsprachlichem Zustand, in dem noch keinerlei konkrete Bedeutung artikuliert ist, werden Muster, Dynamiken und Intentionen, umso deutlicher sichtbar, die in der Gruppe wirken. Die Stimme wird dabei als Erweiterung des Körpers gedacht und entwickelt sich allmählich aus der Bewegung heraus. Genauso wie der Körper auf Umgebung und Stimuli reagiert, Impulsen folgt, evozieren die Bewegungen Stimmbewegungen. Kommentieren, Bejahen, Staunen, Spannungsauf-und -abbau, Momente der Hysterie und Euphorie sind Teile einer Kommunikation, die sich irgendwo zwischen körperlichem Ausdruck und ihrem stimmlichen Äquivalent abspielt. Zunehmend steigert sich der Drang, etwas zu sagen; es geht auch um das Wieder – und Neuerfinden einer Sprache.

 

Manchmal ist der (tanzende, sich bewegende) Körper im Vordergrund, manchmal ist es die Stimme, die Überraschung, Erstaunen, Verlangen, Einigung, etc. erkennen lässt; ab und zu fallen beide dieser Elemente zusammen und steigern die der Gruppe immanente Dynamik zu gemeinsamen Ausbrüchen, Ausdrücken – was gesagt werden muss. Es entstehen absurde Momente von wiedererkennbaren Situationen menschlicher Kommunikation.

 

Die elementare Verbindung von Körper und Stimme dient als Basis, eine Art Skizze, die mit Auf- und Abschwellen von emotionalen Zuständen, assoziativen Dialogen unter den Performerinnen gefärbt wird. Basierend auf dieser gemeinsamen Sprache entwicklen wir Szenen, in denen unterschiedliche Formen von Interaktion sichtbar werden.

Innerhalb dieser Art der Kommunikation meandern die TänzerInnen, sie verlagern
allmählich den Gebrauch der Stimme in andere Bereiche wie Singen und Sprechen, so dass
zunehmend erkennbare Formen und Bedeutungen an die Oberfläche steigen. Songs, Lieder,
Textfragmente tauchen auf, um wieder im Vorbewussten des babelschen Rauschens unterzugehen.

Es entsteht ein Kosmos, ein soziales Netzwerk, das sich reduziert auf die anwesenden Körper, Sinne, Stimmen, Menschen. In diesem Miniatur-Kosmos treten die TänzerInnen miteinander in Beziehung, sie geraten miteinander in Konflikte, konfigurieren sich in Duetten, als Gruppe oder agieren als Einzelpersonen und verhandeln auf diese Weise Fragen unseres heutigen Miteinanders.